Mégpedig azért nem, mert nincs egyértelmű válasz:
más modell vezeti az újautó-toplistát, ezen belül más a
flottavásárlók és más a magánvevők kedvence, továbbá megint
másként néz ki a használtimport összetétele is.
Az év első harmadában 13 százalékkal nőtt a forgalomba helyezett új autók száma Magyarországon - a kedvező adatokat a lízingszövetség mellett a gépjárműimportőrök egyesülete is üdvözölte. Utóbbi attól - érthető módon - már jóval kevésbé boldog, hogy a használtimport is pörög, sőt, kétszer ekkora növekedést felmutatva a négyhavi, 36,1 ezres darabszám épp a másfélszerese az újautópiacon mértnek.
Nem csak a darabszámban és a dinamikában, hanem a méret- és márkaösszetételben is óriási a távolság a két szegmens között, az árról és a vevőkör különbözőségéről nem is beszélve. Míg a használtimport célközönségét gyakorlatilag teljes egészében a magánszemélyek jelentik, addig az újautópiacon eladott járművek negyede sem (24 százaléka) kerül a háztartásokhoz, a többi - a 15-20 százalékra taksált reexporton túl - flottakezelőkhöz, cégekhez, illetve állami szerveknél áll szolgálatba. Tavaly az év egészében ennél valamivel nagyobb, 27 százalék volt a magánvevők aránya.
A teljes újautópiacon a Skoda Octaviák viszik a prímet, majd az Opel Astrák, a Ford Focusok és a Suzuki Swiftek j önnek. Csak áprilist vizsgálva az látszik, hogy a nemrégiben piacra dobott Suzuki Vitara már megelőzte a Swiftet - igaz, mindössze 10 darabbal úgy, hogy 212-re került rendszám.
A Suzuki visszatért az első helyre
Ha csak a magánvásárlókat nézzük, akkor a Suzuki a
legnépszerűbb újautómárka, az esztergomi japán autókból áprilisban
az itthon eladott mennyiség több mint felét, 350 darabot
magánszemélyek vásárolták meg. A Toyoták és Daciák esetében hasonló,
közel kétötödös a magánvásárlók aránya a negyedik hónapban, míg az
újautópiacot vezető Ford esetében csupán 12 százalék, a Skodánál pedig
9. Az Opel népszerűbb a magánvevők körében, ott a vásárlói kör negyedét
adták az elmúlt hónapban. Mindez azt is jelenti, hogy a céges- és
flottavásárlók körében áprilisban a Skoda Octaviák, Ford Focusok és
Opel Astrák a legkedveltebb modellek.
Autópiaci top márkák (2015. jan.-ápr.) Helyezés szerint:
új | Darab | Használt | Darab |
---|---|---|---|
1. Skoda | 2918 | VW | 4589 |
2. Opel | 2811 | Ford | 3736 |
3. Ford | 2551 | Opel | 3538 |
4. VW | 2082 | BMW | 3315 |
5. Suzuki | 1850 | Mercedes | 1841 |
6. Nissan | 1105 | Audi | 2601 |
7. Dacia | 1093 | Renault | 1841 |
8. Toyota | 1063 | Mazda | 1682 |
9. Kia | 1014 | Toyota | 1466 |
10. Mercedes | 768 | Peugeot | 1346 |
Ha csak a magánvásárlókat nézzük, akkor a
Suzuki a legnépszerűbb újautómárka, az esztergomi
japán autókból áprilisban az itthon eladott
mennyiség több mint felét, 350 darabot magánszemélyek
vásárolták meg. A Toyoták és Daciák esetében hasonló,
közel kétötödös a magánvásárlók aránya a negyedik
hónapban, míg az újautópiacot vezető Ford esetében
csupán 12 százalék, a Skodánál pedig 9. Az Opel
népszerűbb a magánvevők körében, ott a vásárlói
kör negyedét adták az elmúlt hónapban. Mindez
azt is jelenti, hogy a céges- és flottavásárlók
körében áprilisban a Skoda Octaviák, Ford Focusok
és Opel Astrák a legkedveltebb modellek.
Miközben az új autót vásárló háztartások esetében visszaszerezte első helyét a Suzuki, addig a használtpiacon a német modellek a nyerők. A használtan behozott autók márkatoplistáját a VW vezeti, de nagyjából 10-10 százalék jut a Fordnak, Opelnek és a BMW-nek is. A modelltoplistán a 3-as BMW-k a befutók, majd a VW Passatok, Golfok, Ford Focusok következnek, de a felső tízbe befértek még az 5-ös BMW-k és az A6-os Audik is.
Visszatérve az újautópiacra, éves összevetésben látványos a hobbiterepjárók térnyerése, a január-áprilisi, 23 százalékot közelítő részarányuk nem egészen 4 százalékponttal magasabb 2014 hasonló időszakánál. (Itt érhető tetten az új Suzukik és a Dacia Dusterek népszerűsége.) A minik kivételével ugyanakkor a legtöbb szegmens súlya csökkent, a legnagyobb részesedéssel - 35 százalék feletti súllyal - továbbra is az alsó középkategória bír.
A használtimportban ezzel szemben a felső középkategória viszi el a darabszám negyedét, de nincsenek sokkal lemaradva az alsó közepesek sem, míg az egyterűek a forgalomba helyezett mennyiség közel ötödét adják. A tavalyihoz képest a szegmensek közötti megoszlásban annyi változás történt, hogy kissé nőtt az alsó közép súlya, főként a felső közép rovására.